Klassentraining
We bieden klassentrainingen op maat aan op (middelbare) scholen.
Psychomotorische therapie is uitermate geschikt om leerlingen door sport/spel of lichaamsgeoriënteerde oefeningen letterlijk in beweging te laten komen of juist stil te laten staan bij ervaringen. We maken binnen de klassentraining gebruik van ‘ervaringsleren.’ Met name door te ervaren kom je uiteindelijk tot nieuwe inzichten.
Dit werkt aan de hand van opdrachten en uitdagingen. Deze opdrachten zijn zeer divers. Van ‘schijnbaar’ simpele spellen, tot complexe samenwerkingsopdrachten.
Met ervaringsleren worden processen op gang gebracht die overeen komen met de processen vanuit de klas. Hard werken, overleg, irritatie, initiatief nemen, frustratie, succes, plezier, alles komt aan bod. Hierdoor komen veronderstellingen en ideeën over anderen ook boven tafel; vaak tot dan toe niet uitgesproken. Veronderstellingen over samenwerken, over elkaars gedrag of over het klassenproces. Veronderstellingen die vaak veel meer invloed hebben op hoe je met elkaar werkt, hoe je je in de klas gedraagt, wat je met elkaar bereikt en hoe je met de ander omgaat. Met elkaar verkennen, en meteen ander gedrag uitproberen wat beter bijdraagt aan het gewenste resultaat en proces, dat is ervaringsleren!
In overleg met school worden doelstellingen bepaald die leidend zijn in de training. Dit wordt veelal in een verkennend gesprek met de zorg coördinator en mentor vooraf bepaald. Gemiddeld duurt de training ongeveer 10 weken.
Algemene doelstellingen zijn gericht op:
- Verbeteren van samenwerking
- Bevorderen groepscohesie
- Eigen grenzen en die van een ander leren herkennen en respecteren
- Vertrouwen in anderen vergroten
- Stilstaan bij lichaamssignalen en spanning (verkennen, herkennen, erkennen)
- Verbeteren van een (veilig) klimaat in de klas
- Kennis en bewustwording op de 4 thema’s: respect, samenwerking, vertrouwen en plezier
- Verbeteren van sociale vaardigheden binnen een groepssituatie, hoe ga je met de ander om.
- Met elkaar op een respectvolle manier kunnen spreken over thema’s die binnen een klas spelen.